Et interview med fodboldentusiast Brian “Brizze” Mengel om livet som content creator

Brian Mengel, bedre kendt som “Brizze”, er Danmarks ukronet konge af fodboldtricks. I 10 år har Brizze forkælet sine følgere med de fedeste fodboldtricks og vilde videoer med de største stjerner fra fodboldverdenen. Vi synes Brizze har skabt et super fedt univers og har fået lov at tage en snak om livet som creator og fodboldentusiast.

Featured Image

Mathias Kokfelt

Kreativ kommunikatør hos Sheer

August 16, 2022

11 min læsning

YouTube giver mulighed for at fortælle en historie

Hvornår startede du med at lave content?

Det var da jeg boede i Odense omkring 2012-2013. Der ramte jeg 10.000 likes på min Facebook dengang og det satte ligesom gang i det hele. Så egentlig startede det på Facebook og gik derefter over på Instagram og YouTube. Det fede ved at køre på alle medier dengang, var at man ramte meget bredt. På Facebook kunne man ramme de lidt ældre og på YouTube var det en del yngre der begyndte at følge med.

Hvilke platforme synes du er fedest at arbejde på?

Jeg kan godt lide at arbejde med YouTube fordi man har mulighed for at udtrykke sig lidt mere. Hvis jeg gerne vil lære fra mig eller uddybe noget eller fortælle en historie, så synes jeg det giver mere mening at gøre det igennem YouTube, fordi Instagram jo generelt er et lidt kortere medie, hvis man kan sige det sådan.

De har forsøgt at udkonkurrere YouTube med IGTV, men det er bare ikke rigtig lykkedes. Så jeg synes YouTube er super spændende, men kræver selvfølgelig lidt mere arbejde. Når det så er sagt så laver vi jo rigtig meget til Instagram når vi er ude at skyde en YouTube video, så der hænger de to medier lidt sammen.

Frie tøjler giver troværdigt- og autentisk content

I forhold til dine samarbejder hvad er det for nogle brands du så typisk samarbejder med?

Som regel er det brands der har et eller andet med fodbold at gøre. Men det kan være alt for sponsorer i fodboldklubber, Superligaen eller Champions League, så ikke nødvendigvis brands der sælger fodboldgear, men generelt brands der er engageret i fodbold.

Dem der synes det er interessant at lege med os, de ved godt at det er et af de eneste steder i Danmark de kan finde en influencer der har noget med fodbold at gøre og udelukkende fodbold.

Hvad ville du mene var et godt samarbejde?

Et samarbejde hvor brandet også giver influenten mulighed for at dele ud af sin viden eller ekspertise. Når brandet giver influenten nogle frie tøjler, det synes jeg også er med til at sikre noget troværdigt og autentisk content. Det er selvfølgelig en balance, men jeg tror det er vigtigt at der er et stærkt bånd mellem influenten og brandet.

Og så fra mit perspektiv, er det selvfølgelig fedt med et brand der synes det vi render og laver, er fedt. Vi går rundt og hjælper rigtig mange mennesker med at komme i gang med at spille fodbold eller røre sig og få folk til at tro på sig selv. Så at brandet også gerne vil associeres med de ting vi laver, så det ikke bare handler om at nu skal de have et produkt ud, men at de synes, det er fedt at arbejde med os på grund af det vi laver. Og det er jo også derfor vi takker nej til nogle brands der måske ikke deler samme værdier som os.

Hvornår takker du nej til et samarbejde?

Vi kan godt lide at lave færre samarbejder, men så køre nogle lidt længere eller større samarbejder. Så i stedet for at lave måske 100 samarbejder på et år, så vil vi hellere køre måske 10 eller 20 eller hvad der lige giver mening. Vi passer lidt på i forhold til hvad vi reklamerer med også fordi jeg har en del yngre, der følger med, så det vil jeg jo også gerne tage hensyn til.

Det også vigtigt for mig at have stor tillid blandt forældrene, da de jo synes det er fantastisk, at de ved deres børn ser noget YouTube hvor de ikke skal være bange for at der kommer noget der kan skræmme dem.

Aldrig sjovt at sætte pris på sig selv

Hvad synes du der er af udfordringer i forhold til at indgå samarbejder?

Jamen, der er jo altid økonomi. Og så skal vi jo bare kunne stå inden for det vi siger ja til. Jeg ved ikke om der er de store udfordringer, der er jo selvfølgelig altid de brands der bare vil have og have uden at betale en fair pris for det

Men det kommer jo også an på hvilket brand. Laver vi for eksempel et længerevarende samarbejde, hvor man ved der skal laves en række posts i løbet af året, og det ikke bare er et samarbejde på et par uger eller en måned, er det selvfølgelig lidt nemmere med forhandlingen, da vi så ved der er lidt fremtidig indtjening. Eller hvis det er et brand der giver noget andet til mit personlige brand, så er det selvfølgelig nemmere at sige ja til en lavere hyre, da det kan have gavn på længere sigt at indgå det samarbejde.

Det er jo altid svært, og ikke altid sjovt, at skulle sætte pris på sig selv. Selvfølgelig har vi sat nogle faste priser på nogle ting, men der er stadig en masse forhandlinger frem og tilbage af og til og det kan godt være udfordrende.

Det virker som om du laver en del længerevarende samarbejder. Er det noget du prioriterer og hvorfor synes du de typer samarbejder er fede?

Ja. For eksempel Shaping New Tomorrow, de går ind og klæder mit teqball team og fodboldgolfhold på, så der er ligesom flere ting jeg kan bruge brandet til og de giver også min virksomhed en værdi, udover jeg laver noget reklame for tøjet, som jeg jo så også selv rigtig godt kan lide. Jeg lavede et klip til Shaping New Tomorrows Instagram som nok er et af de mest sete klip på deres Instagram på det seneste, hvilket jo er et godt eksempel på den måde begge parter bidrager til at hjælpe hinanden i den rigtige retning.

Og også det, at i stedet for man bare sidder i en stol og ser godt ud og tager et billede, så kan man gå ud og være aktiv på en fed måde. Og det er også det jeg kan bidrage med - noget branding på en anden måde, da vi ligesom tager ud og er aktive og der kan blive lavet noget spændende content fremfor det ikke bare bliver totalt opstillet - “se, en sodavand”-agtig.

Kan man gøre det på en spændende måde, så synes jeg det er meget fedt. Men det er også klart, hvis man laver et samarbejde på et år og det ikke fungerer, så fortsætter man jo ikke bare. Det har jeg så heldigvis ikke oplevet endnu.

Indholdsrigt content med mening

Har du en oplevelse eller et samarbejde du syntes var super fedt og noget du måske ikke havde regnet med du skulle opleve nogensinde?

Der er mange.

Vi laver jo både samarbejder i Danmark og internationalt. Så vi har de danske medier hvor vi selvfølgelig har fokus på markedet herhjemme, men så har vi også nogle internationale medier der har kastet nogle super fede oplevelser af sig.

Jeg var nede og spille en kamp på Atletico Madrids hjemmebane, en showkamp, sammen med stjerner som Yaya Touré og Andrea Pirlo, så der kommer man ud og får en vild oplevelse igennem nogle internationale brands. Jeg har også spillet showkampe med Rivaldo tre år i træk på Camp Nou. Så selvfølgelig er de udenlandske ture noget helt specielt.

Men det er klart, det er på det internationale marked og det er svært at stikke den. Herhjemme har vi også været ude til en masse fede arrangementer og sjove ting - for eksempel forsøgt at slå en verdensrekord og sådan. Vi har faktisk også en aftale med Toyota der ville have sendt mig til Japan, hvor jeg skulle have løbet med OL-faklen, men så kom corona og så røg den deal ligesom, men det er klart, det havde været en stor oplevelse at få den med, men det er jo hvad det er, jeg kunne ikke gøre så meget ved det.

Brizze

Hvad synes du gør netop dig og dit brand unikt?

Selvfølgelig kan man få fodboldcontent andre steder, men vi skaber ligesom et univers og det bliver aldrig bare den samme type video eller samme type content.

Jeg er begyndt at spille noget serie 3 efter vi flyttede til Jylland igen og der sætter jeg et kamera op og det der med at man kan vise lidt af hvert - nu ved jeg godt det bare er serie 3 og noget hyggebold, men det er alligevel meget sjovt at vise noget “rigtig” fodbold også. Så er der jo futsal om vinteren, så kan man følge lidt med der og se highlights fra kampene.

Så man får hele tiden alt muligt forskelligt. Det er ikke nødvendigvis det der trækker flest visninger, for det er ikke alle der interesserer sig for eksempel fodboldgolf, men vi kigger ikke udelukkende på at vi hele tiden skal lave en video der giver visninger.

Laver du en video der forhåbentlig skaber noget værdi for nogle mennesker, for eksempel nogle der ser en video med fodboldgolf og bliver bidt af det og så tænker de tilbage på, hvorfor var det egentlig jeg blev bidt af fodboldgolf, det var fordi vi så den her video. Så har man ligesom en tilhænger for livet et eller andet sted, fordi man har gjort en forskel, og det kan vi rigtig godt lide.

Der er mange YouTubere der tænker, at nu skal vi kaste med nogle bananer, så vi kan få en masse views, hvor vi måske tænker lidt mere modsat. Hellere have 10.000 visninger på en video vi synes er fed og det har kastet noget andet af sig end lave en video der får 100.000 visninger hvor vi bare har lavet et eller andet der ikke har nogle mening – det tror jeg ikke giver lige så meget på den lange bane.

Kan du prøve at uddybe lidt mere, hvorfor du lægger vægt på at skabe mening fremfor at få en masse visninger?

Altså, det hjælper jo alle de her små fodboldgrene der kæmper for at komme frem. For de store medier og tv-stationer, de gider kun at fokusere på de sportsgrene hvor der er penge i og det synes vi er meget ærgerligt. Der er jo så mange ildsjæle der render rundt derude og brænder for deres sport som er sindssygt dygtige - vi har 3 danskere der har vundet verdensmesterskabet i fodboldgolf og de er hjernedød dygtige, men det hører man ikke om i de store medier.

Der er selvfølgelig forskellige fodboldgrene og det er klart, at når alle pengene er i den traditionelle fodbold, så er det også der medierne er, men jeg synes jo bare det er ærgerligt at dem, der går og træner lige så meget og hvis ikke mere, de får bare ikke noget opmærksomhed og skal have et fuldtidsjob ved siden af.

Så vi prøver ligesom at gå ind og se om vi kan skabe lidt opmærksomhed på de her personer, for det fortjener de også. Og for mig handler det ikke om jeg spiller en 11-mands kamp, leger med en bold i haven eller spiller en futsalkamp. Jeg synes jo det er sjovt så længe jeg bare får lov at røre bolden - fodbolden er min store passion.

Hvis du selv kunne vælge, hvor ser du så dig selv om 10 år?

Uha, nu er jeg jo blevet 31 år, men stadig på toppen.

Ej, det er jo svært at sige. Mange siger at det kun går en vej fra nu af og det er ned ad, men nu holder jeg mig også i gang og træner når jeg ikke har jobs, så jeg er jo ikke på vej ned ad endnu, men det er svært at sige hvordan det ser ud om 10 år - er jeg stadig aktiv, kan jeg stadig være med til store teqball turneringer, kan jeg stadig spille futsal i futsalligaen - det er svært at sige.

Men det er klart, vi bygger også forretningen op i forhold til at kigge på hvad kan vi gøre i fremtiden. Hvordan kan vi sikre at det ikke bare kører godt nu, men også om 10 år, så jeg måske kan slappe lidt mere af fysisk og får skabt noget hvor vi kan lave nogle samarbejder hvor jeg måske ikke nødvendigvis altid skal være aktiv eller til stede.

Så det kører rigtig godt for os lige nu, men det er klart lidt udfordringen lige nu. Jeg er nu ikke nervøs for, at vi nok skal finde en løsning. Det vigtigste er selvfølgelig at finde ud af hvad jeg har lyst til og det har jeg ikke lige fundet ud af 100% endnu, for der er så mange ting jeg kunne tænke mig.


Der skal lyde en kæmpe tak til Brizze for at give os et indblik i hvordan livet som creator er.

Synes du også at Brizze er en super spændende og underholdende creator, så kontakt Sheer her, så hjælper vi gerne med at sætte et muligt samarbejde op.

Socials:

Instagram: @brianmengel (1,1m) @brianbrizze (85,1K)

YouTube: Brian Mengel Brizze (135K)