Hvad skal rettigheder koste?

Vi har nu efterhånden en del gange stødt på eksempler, hvor forskellen på prisen af influenters rettigheder har været koloenorm. Et eksempel var en kampagne hvor to influenter, med stort set samme antal følgere og content der performede nogenlunde lige godt, gav en pris på rettigheder i et år, på henholdsvis 15.000 kr. og 300.000 kr.

Featured Image

Mathias Kokfelt

Kreativ kommunikatør hos Sheer

October 10, 2022

4 min læsning

Er prisen på influenters content bare et skud i tågen? 😶‍🌫️

Vi har nu efterhånden en del gange stødt på eksempler, hvor forskellen på prisen af influenters rettigheder har været koloenorm. Et eksempel var en kampagne hvor to influenter, med stort set samme antal følgere og content der performede nogenlunde lige godt, gav en pris på rettigheder i et år, på henholdsvis 15.000 kr. og 300.000 kr.

Det er jo en gigantisk forskel…

Vi er nysgerrig på hvad rettigheder bør koste. For nuværende lader det ikke til at der rigtig er nogen standarder og alle famler lidt i blinde. Både på brandsiden over hvad der er fair og på influent-delen over hvad deres content faktisk er værd.

Nogle af de erfaringer vi har gjort os, ud fra de kampagner der er kørt igennem Sheer er, at det ofte har en stor betydning i forhold til hvor content skal vises. Skal content udelukkende præsenteres online eller er der nogle offline elementer involveret (fx. i form af printet markedsføring osv.)

  1. Vi ser en tendens til at prisen er højere på content der skal bruges på tværs af flere kanaler, især hvis det også skal bruges offline som i butikker f.eks, men at der også er forskel på hvor langt indholdet skal ud (altså hvor mange penge der bruges på annoncering). Det er selvfølgelig ikke til at løbe fra, at kombinationen af online og offline kan være med til, at prisen på rettigheder skyder i vejret 🚀 Det er dog interessant at vi i Norden har besluttet os for at jo flere penge brandet vælger at bruge på at pushe influenten, jo dyrere bliver rettighederne. Hvorimod - som en måske kommende kunde i dag fortalte os - så er det nærmest omvendt i sydeuropa, fordi influenterne ser det som gratis promovering af dem selv 🤷‍♂️

  2. En joker, når vi snakker køb af rettigheder, er kendte TV personligheder. Disse personer kan typisk tillade sig at tage en højere pris for rettigheder, da content ofte også er bedre til formålet, da de er vant til at præsentere noget overfor andre mennesker gennem deres TV jobs. Herudover er de “ægte” kendt, på den måde at dem der hos brandet måske ikke selv følger influenter, har større sandsynlighed for at kende TV-personlighederne. 📺 

  3. En tredje faktor er selvsagt længden på rettighederne (3 måneder eller 2 år?). Det er afgørende at have styr på. ⏱ 

Vi skal ærligt indrømme, at svaret på hvordan man skal prissætte rettigheder har vi ikke selv.

Men hvis vi alligevel skal komme med vores bedste bud på hvordan en klassisk influent skal prissætte rettigheder, er vores erfaring at en fair pris som minimum ligger på 50% af den samlede pris for kampagnen. Nogle gange vil den selvfølgelig være højere eller mindre, alt afhængig af hvor content skal vises, men det kunne være et fint udgangspunkt for prissætningen.

Det er dog vigtigt at nævne at vi har set eksempler på rettigheder til indhold der oversteg kampagneprisen med 3x. Så det er bestemt er meget kontekstafhængigt.

En ting er dog HELT sikkert. Det er standard at man skal betale - spørgsmålet er bare hvor meget.

Vi er meget interesseret i at høre hvad dine erfaringer er med prissætning af rettigheder 📣