Tre vellykket influencer samarbejder

At vælge den helt rigtige influent til det kommende samarbejde, vil give synlige positive resultater på bundlinjen. Vi har taget et kig på tre danske samarbejder, som på hver deres måde har været vellykket.

Featured Image

Udviklingen i influencer marketing indikerer ingen grund til at sætte farten ned. I følge Statista, er størrelsen på influencer markedet på verdensplan steget fra 1,7 milliarder dollars i 2016 til 13,8 milliarder dollars i 2021. Derfor giver vi det mening for brands at udforske gode eksempler på samarbejder, der kan give inspiration til det næste samarbejde.

At vælge den helt rigtige influent til det kommende samarbejde, vil give synlige positive resultater på bundlinjen. Vi har taget et kig på tre danske samarbejder, som på hver deres måde har været vellykket.

Key takeaways:

  • At tænke ud af boksen og vælge en influencer der står i kontrast til sit brand, kan i nogen tilfælde medføre, at kedelige og komplekse emner, bliver anskuet på en ny, sjov og interessant måde.
  • Influencer marketing kan benyttes i alle brancher, så længe formål og content spiller godt sammen.
  • Aktualitet i content medvirker til autentisk indhold og høj troværdighed.

Anders Hemmingsen X Saxo bank

@andershemmingsen er blandt de allermest populære Instagram konti i Danmark. Størstedelen af alle unge danskere, ved hvem Anders Hemmingsen er. Anders Hemmingsen sørger for mange danskeres daglige grin med humoristisk content og skaber herigennem et frirum for mange, især unge, danskere. Derfor er det også lidt af en genialitet af en virksomhed som Saxobank, at benytte netop Anders Hemmingsen til at sætte fokus på aktieinvesteringer blandt unge.

Nævner du aktieinvesteringer til unge danskere, tænker de fleste nok, at det er noget voksne mænd i jakkesæt sidder og bruger flere timer på at analysere og nørde, og aktieinvesteringer er ikke lige frem det mest kulørte og interessante du kan præsentere for unge danskere når de scroller gennem deres Instagram-feed. Formålet for dette samarbejde var, at skabe opmærksomhed på mulighederne for aktieinvesteringer blandt unge.

Men hvad gør man så for at gøre et, for mange, kedeligt og uinteressant emne interessant for et yngre publikum? Man laver et såkaldt “meme” om emnet. Det er netop hvad Anders Hemmingsen og Saxobank har gjort. Brugen af memes som reklame, er over de seneste år blevet mere og mere populært. Specielt efter, at Mike Bloomberg under det amerikanske præsidentvalg i 2020 benyttede memes til sin valgkampagne.

Anders Hemmingsen

Rasmus Brohave X Åbent Landbrug

Rasmus Brohave er en af Danmarks største Youtubere med over 280.000 abonnenter. Rasmus har derudover været vært på TV-programmer som “Danmark har talent” og “Guldtuben” og ovenikøbet vundet prisen for “årets mandlige underholdningsvært” ved Billed-Bladets TV-guld I 2020.

Vi har taget et eksempel med fra serien “hvad kan jeg blive?” hvor Rasmus giver et indblik i hvad man laver på forskellige jobs – en serie man må sige han er lykkedes med.

Afsnittet handler om, at Rasmus prøver sig selv af som landmand og netop dette samarbejde, synes vi, er super fedt og vellykket. Samarbejdet mellem Rasmus og Åbent Landbrug består af en 13 minutter lang video på Rasmus’ YouTube-kanal. Igennem videoen følger Rasmus en landmand rundt en hel dag og prøver forskellige opgaver, en landmand typisk bliver udsat for på en normal arbejdsdag. Formålet med samarbejdet var, at vise unge de mange forskellige karrieremuligheder der findes inden for landbrug. Rasmus formår at vise seerne de mange facetter af jobbet som landmand på en underholdende og autentisk måde.

Vi synes, netop dette samarbejde er helt genialt, da content og formål fungerer super godt sammen. Rasmus Brohave er utrolig populær blandt unge og mange spejler sig i ham. Dette kombineret med den måde, hvorpå Rasmus formår at informere omkring en branche, der ikke umiddelbart er en branche der florerer hyppigt på de sociale medier, på en spændende og underholdende måde, gør dette match super relevant.

Denne kreative og vellykket måde at engagere unge, i en branche der ellers ikke er den mest italesatte blandt de yngre generationer gør, at Åbent Landbrug må betragte samarbejdet som en succes, idet Rasmus’ content matcher Åbent Landbrugs formål med kampagnen super godt.

trinesblend X Dyrup

Trine Petersen er kendt for sin instagramkonto @trinesblend med over 47.000 følgere, samt sin blog trinesblend.dk. Her deler Trine ud af alt fra indretning, familieliv, mode, personlige tanker og meget mere.

Trine er utrolig dygtig til at skabe visuelt gennemført content. Dette fremstår tydeligt på hendes Instagram-konto, hvor Trines univers er præget af flotte, farverige posts. På hendes Instagram-konto viser Trine, gennem billeder samt en Instagram reel, hvordan en omgang maling kan give et pigeværelse en total make-over. Trine benytter samtidig muligheden for at inspirere sine følgere ved at give dem en guide til de maletekniker hun benytter. Trines content er af utrolig høj kvalitet og matcher hele hendes univers perfekt.

Trinesblend

Vi synes, at der hvor dette samarbejder skiller sig ud og fungerer virkelig godt, er måden på hvordan Dyrup benytter det sted Trine er i sit liv. Trine står foran at skulle give sin datters værelse en make-over og netop denne aktualitet gør, at det content Trine skaber bliver super relaterbart og autentisk, hvilket er med til at øge troværdigheden i Trines content. Dyrup ser altså en mulighed for at sikre mere autentisk og troværdigt content ved at benytte en influencer, der på grund af det sted hun er i sit liv, har den nødvendige aktualitet.


Er du også interesseret i at skabe iøjenfaldende og effektive samarbejder, så kontakt Sheer her.

Tilmed dig her

Sheer ApS

Hammersgade 1, 2

1267 København K

CVR: 41367903

Tlf: +45 29 89 43 13

hello@sheer.dk