Mød Pelle Hvenegaard: Et interview om sociale medier og influencer samarbejder

Rigtig mange danskere kender Pelle Hvenegaard. Han har fyldt tv-skærmen i mange år, men er de seneste år blevet bidt af podcast-universet hvor han med sin podcast “Børn i Bagagen” inspirerer familier til at tage deres børn med ud og rejse. Men hvem er Pelle Hvenegaard i virkeligheden? Er han bare ham den kække, hurtige fyr fra “Dagens mand”?

Featured Image

Mathias Kokfelt

Kreativ kommunikatør hos Sheer

May 30, 2022

8 min læsning

Vi har haft fornøjelse af at få en snak med Pelle Hvenegaard og dykket ned i livet som influencer på både godt og ondt.

Hvornår startede du med at lave samarbejder gennem dine sociale medier?

I virkeligheden lavede jeg min Instagram under protest. Jeg lavede et tv-program som handlede om hvordan kendte mennesker kunne bruge deres netværk og følgere på sociale medier til at løse nogle problemer. Og så tænkte jeg bare at jeg var nødt til at vide hvad fanden det er. Selv Facebook brugte jeg ikke ret meget på det tidspunkt, og jeg har aldrig rigtig dyrket det og gad ikke have det ind i mit liv - og så er jeg bare blevet en gammel sur mand, som tænkte, hvis jeg ikke vidste hvad det var, så er det nok ikke noget fedt.

Men det var jo på en eller anden måde ret smart at finde ud af hvad det var, nu hvor jeg skulle arbejde med det. Så jeg sad til et møde med produktionen og oprettede min Instagram-profil, og lynhurtigt fik jeg helt vildt mange følgere. Så gik der ikke så lang tid, så begyndte jeg at få de første henvendelser fra virksomheder der ville samarbejde og det var ligesom sådan det startede.

Noget af det allerførste jeg lavede, var med Simple Feast, og jeg tænkte bare “mega fedt, super fedt koncept og så er det gratis mad”, sådan havde jeg aldrig tænkt det skulle være. Så jeg snublede i virkeligheden lidt ind i det med sociale medier.

Du lukker dine følgere meget ind i dit personlige liv. Hvordan synes du det er at dele så meget ud af dit liv?

Jeg har altid været ret åben omkring mig selv. Selvfølgelig er der nok en sorteringsmekanisme, men det er ikke sådan en beregnende en jeg benytter. I virkeligheden tror jeg, at jeg er meget privat omkring mine inderste følelser langt henad vejen, men hvordan jeg ellers lever mit liv og sådan, det har jeg altid været enormt åben omkring.

Hvad skyldes det?

Jeg har ikke haft noget behov for at gemme mig eller være mystisk eller tænke over hvordan jeg positionere mig i forhold til hvad er det for et image jeg gerne vil have. Jeg har altid været fuldstændig ligeglad og folk må mene og tænke hvad de vil. Så har der været nogle gange hvor det har givet totalt meget mening at fortælle om specielle emner.

Hvis jeg har kunne dele min historie og derigennem give noget til andre, så er det også der hvor jeg tænker at åbenhed virkelig kan noget. Så jeg synes virkelig at det er hvad mine sociale medier kan - det er pludselig mig selv der kan fortælle historien og det billede folk får er ikke nogen vinkling eller går efter at vise en speciel side af mig. Mine sociale medier har givet mig mulighed for at vise et mere helt billede af mig - det er jo det sociale medier kan - man er pludselig selv herre over hvad der kommer ud, og det er en kæmpe fordel og en kæmpe magt i virkeligheden.

Men så kan man vende den om og sige, hvordan bruger man den magt? I virkeligheden kan man vel portrættere sig selv som noget man måske ikke er?

Jo, helt klart, men det har jeg aldrig rigtig gjort. Har aldrig rigtig tænkt i image og man kan sige, hvis jeg var mega interesseret i karriere, kunne jeg godt have formet min karriere på en eller anden måde, men det har aldrig været i min interesse og på mine sociale medier, er jeg bare mig selv.

Hvilke overvejelser gør du dig, når du indgår et samarbejde?

Jeg er ikke nødvendigvis sat i verden for, og har heller ikke lyst til, at sørger for at virksomheder bare sælger en masse. Jeg synes det er fint nok, og jeg er ikke i mod at reklamere, det er også sådan verden er, men der er ved Gud også noget der er mere værd at promovere end andet og så er der forskellige grader af hvad det kan.

Altså Simple Feast var jeg enormt glad for at samarbejde med. Jeg synes deres koncept giver enorm meget mening og det de laver og det vil jeg utrolig gerne promovere. Så mine overvejelser går meget på, om det er noget jeg bruger i forvejen eller gerne vil bruge og som jeg kan stå inden for. Det handler det jo også om troværdighed. Jeg har sagt nej til meget og virkelig også sagt nej til mange penge, men hvis det ikke er noget jeg kan stå inden for, så mister jeg jo min troværdighed, så bliver jeg bare en annoncør og det har jeg ikke lyst til, det bliver også for meget.

Kan du nævne nogle samarbejder du synes var super vellykket og hvorfor du synes lige netop disse var vellykket samarbejder?

Jeg synes jo det er sjovt der hvor der blevet givet noget frihed - noget hvor jeg kan få egne idéer afsted og jeg synes faktisk der er nogle vildt sjove kreative udfordringer i det stort set hver gang. Der er nogle der kommer med meget konceptualiseret rammer og så er det ligesom det du kan lave noget inden for, men heldigvis har de fleste også efterhånden forstået at det giver det bedste resultat med frihed og der hvor kreativiteten kan få frit løb.

Jeg lavede for eksempel et større samarbejde med coop der gerne ville promovere deres scan og betal app. Jeg spurgte så om jeg ikke måtte lave noget hvor jeg stoppede tilfældige folk og spørger om de har appen og hvis de ikke har, så får jeg dem til at installere den og så betaler jeg deres indkøb, for det er skide sjovt at se hvad ham håndværkeren, der stopper på sit el løbehjul og bare skal have noget frokost køber, hvis han får 2000 kr. at købe ind for. På den måde prøve at gøre det interessant og sjovt, hvor der er lidt mere i det end som så.

Det der med at prøve at finde nogle kreative udfordringer, som gør det sjovt. For mig har jeg det sådan, jeg vil lave noget nyt hver gang og det er der udfordringen ligger og det er også det der gør det sjovt - for jeg synes rent faktisk det er sjovt at lave. Man kan sige, selvfølgelig synes jeg det er godt hvis der er gode reaktioner og det ved jeg godt jeg skal koncentrere mig om for det har en vis betydning, men det der betyder mest for mig, det er om det er noget jeg kan stå inden for og har jeg lavet noget jeg er glad for eller stolt over og så selvfølgelig også om kunden er glad.

Det er så også derfor jeg nogle gange udvikler et koncept eller en idé selv og så derfra går ud forsøger at finde samarbejdspartnere. Et eksempel på det, kunne være 3likehome. Jeg har altid haft 3likehome og synes det fungerer genialt, så da vi startede podcasten tænkte jeg, at dem må jeg simpelthen have fat i og høre om de vil lave et samarbejde da det kunne være relevant for dem også. Og der synes jeg virkelig det går op i en højere enhed. Jeg synes det er mega fedt, der hvor det nærmest er det kreative eller idéen der kommer først og samarbejdet bliver skabt ud fra det.

Hvilke platforme synes du er sjovest at arbejde med?

Jeg synes platforme hænger sammen på en eller anden måde. Det er bare forskellige udtryksformer og i virkeligheden flere muligheder. Jeg synes det er et samspil og jeg synes ikke der er nogle der står alene. Du kan sige hele vores rejsepodcast og det at rejse er lige så meget fungerende på Instagram, som i vores podcast, når vi er afsted. Så på den måde synes jeg tingene hænger sammen.

Instagram: @pellehvenegaard

Hvad synes du er sjovt ved at lave samarbejder gennem dine sociale medier? Hvad er ligesom driveren for det du laver?

Ved at benytte mine sociale medier får jeg mulighed for at lave det jeg har allermest lyst til og det jeg synes er allersjovest, som er at rejse. Jeg synes det giver mig muligheden for at leve det liv jeg har lyst til og lave de ting jeg har lyst til i stedet for at skulle leve op til en retning en tv-kanal har lige nu eller en radiokanal der har lyst til at lave et rejseprogram.

Ved at benytte egne kanaler, behøver du ikke vente, du kan bare lave din egen rejsepodcast. Så i bund og grund handler det nok om frihed. Jeg har lavet rigtig meget tv, især på kommercielle kanaler, og der lagde de jo også reklamepauser ind, så i bund og grund er lidt det samme koncept, nu kan jeg bare selv vælge hvem jeg vil samarbejde med og jeg kan selv styre hvilke brands der bliver eksponeret, så jeg synes faktisk bare jeg har fået enormt meget frihed, som netop giver mig mulighed for at samarbejde med de virksomheder jeg personligt synes er fede og gerne vil promovere.

Tror du, at influencer marketing er kommet for at blive?

Ja, bestemt. Det kommer til at køre indtil der kommer noget nyt, som fanger folks opmærksomhed, så flytter pengene derover. Altså jeg, og mange andre, forudså for mange år siden at tv-reklamer gik en svær tid i møde fordi du har streamingtjenester og så videre. Sociale medier kan bare noget helt andet - du får en helt anden opmærksomhed på det og det synes jeg er super fedt, så jeg tror helt sikkert det er kommet for at blive.

Jeg vil slutte af med et sidste spørgsmål. Hvordan synes du, at Sheer har hjulpet dig i forbindelse med dine samarbejder?

Sheer gør det meget lettere for mig at afrapportere på mine kampagner. I mit samarbejde med 3, kan de selv gå ind og hente alt data direkte hos Sheer, fremfor jeg skal samle det sammen og sende det til dem.

Vi takker Pelle mange gange for at have lyst til at give os et indblik i hvordan livet som influencer er, når man hedder Pelle Hvenegaard.

Synes du, ligesom os, at Pelle er en super inspirerende og ærlig person og kunne du tænke dig at se hvordan et samarbejde med Pelle kunne se ud, så kontakt Sheer her.

Socials:

Instagram: https://www.instagram.com/pellehvenegaard/

Podcast: Børn i Bagagen